WIESŁAW
JUSZCZAK |
Przed historią: archaiczne formy czasu
|
3 |
WACŁAW OSZAJCA |
Bóg
współczesnych poetów |
11 |
|
|
Żyć
znaczeniem |
|
CARLO
GINZBURG |
Szerokość geograficzna, niewolnicy i Biblia. Ćwiczenie z
mikrohistorii,
przeł. Jan Maria Kłoczowski |
19 |
FRANÇOISE GAILLARD, CARLO GINZBURG, JULIA KRISTEVA
|
Zapis dyskusji o wykładzie Carlo Ginzburga,
przeł. Jan Maria Kłoczowski |
25 |
ELŻBIETA
WOLICKA-WOLSZLEGER |
Potęga interpretacji |
29 |
WOJCIECH
BAŁUS
|
Wyjście z cienia |
32 |
|
|
|
Mity
i symbole Europy |
|
BEATA DI
BIASIO, BOHDAN MICHALSKI |
Symbole i mity Europy z perspektywy Wschodu i Zachodu |
36 |
BOHDAN
MICHALSKI |
Europa podzielona czy „zrównoważona”? |
38 |
BEATA DI
BIASIO
|
Europa i Zeus, kobieta i byk. Ahistoryczna i laicka wersja mitu
Europy w malarstwie Hoffmana i Lebensteina |
45 |
ANNA
CZAJKA |
O
poszukiwaniu tożsamości w komunikacji estetycznej między
kulturami |
54 |
MAGDALENA
ZŁOCKA-DĄBROWSKA |
Georges Dumézil i koncept Europy |
60 |
JOANNA
NOWICKI |
Mity
i symbole Europy w kulturach Europy Środkowej,
przeł. Tomasz Swoboda |
65 |
WAWRZYNIEC KONARSKI |
Ruchy etnoregionalistyczne w Europie: Przekształcone czy
dysfunkcjonalne wyobrażenie europejskiej przyszłości? |
72 |
DARIUSZ CZAJA |
Europa i jej cień. Historia i metafora |
80 |
JERZY MIZIOŁEK |
Flammans pro recto.
Kilka myśli o ostatnich z rodu Lanckorońskich, czyli o
patriotyzmie, europejskiej kulturze artystycznej i tradycji
antyku |
90 |
RADOSŁAW
STANCZEWSKI |
Europa jako Kryształowy Pałac |
110 |
MAREK
HAFTEK |
„Drenaż mózgów” lub zasada naczyń połączonych |
112 |
FILIP BAJON |
Filippo Brunelleschi a bitwa pod Grunwaldem |
114 |
DARIUSZ CZAJA |
Szczyt perwersji. Wenecja dwóch światów |
116 |
KASPER
BAJON |
Ren
– notatki |
121 |
|
|
|
Obrazy – świat – słowa |
|
JOANNA
PIETRZAK-THÉBAULT |
Moda
męska w XVI w. – obraz cnoty, rozumienie świata |
128 |
ILONA
WIŚNIEWSKA-WEISS |
Kolekcjoner przypadkowych obrazów. O fotografiach w prozie W.G.
Sebalda |
136 |
MARC
AUGÉ |
Etnolog w metrze.Wspomnienia,
przeł. Katarzyna Przyłuska |
140 |
|
|
|
Konferencja „Michel Leiris. Antropologia i surrealizm” |
|
KRZYSZTOF RUTKOWSKI |
Nimfa |
152 |
LESZEK
KOLANKIEWICZ |
Teatr przeżywany według Michela Leirisa |
160 |
JAN GONDOWICZ |
Rzeczy wyklęte |
166 |
TOMASZ
SZERSZEŃ |
Antropologia jako maska, kostium, metafora. Przypadek Michela
Leirisa i Rogera Caillois |
170 |
KAROLINA LEWANDOWSKA |
Między subwersją a estetyką – surrealizm i fotografia |
173 |
MICHEL
LEIRIS |
Noce bez nocy (fragmenty), przeł. Anna Wasilewska |
176 |
|
|
|
Antropologia kultury – antropologia nauki |
|
WIKTOR
STOCZKOWSKI |
Portret Lévi-Straussa jako demografa: esej z antropologii nauki
|
177 |
MAGDALENA BARBARUK |
Spadkobiercy Cervantesa |
188 |
JORGE LUIS BORGES, ERNESTO SABATO |
Dialogi Borges – Sabato.
Fragmenty,
przeł. Magdalena Barbaruk |
192 |