Konteksty logo 1.jpg

Konteksty logo 2.jpg
O nas kontakt redakcja prenumerata archiwum about us

2011 (rok LXV)

nr 2-3 (293-294)

Spis treści:

English summaries

 

 

TOMASZ SZERSZEŃ

Aby Warburg, nasz bliźni 5
     

Aby Warburg: sejsmograf nowoczesności

 
ANDRZEJ TUROWSKI Historia sztuki w dobie szaleństwa 11
KRZYSZTOF RUTKOWSKI Warburg i wąż 15
ABY WARBURG Sejsmografie, przełożył Józef Bury 27
ABY WARBURG Burckhardt i Nietzsche, przełożył Ryszard Kasperowicz 28
TOMASZ SZERSZEŃ Demony wojny według Warburga. Kriegskartothek 29
RYSZARD KASPEROWICZ Obraz w koncepcji Aby’ego Warburga 33
     
Podróż amerykańska: etnologia i historia sztuki  
ABY WARBURG Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, przełożyła Paulina Sosnowska, redakcja naukowa Ewa Klekot, Krzysztof Pijarski 41

KATIA MAZZUCCO

Bilder, Reise, Schlangenritual. Nota do dokumentów i materiałów związanych z podróżą Aby’ego Warburga do Indian Pueblo, przełożył Mateusz Salwa 55
EWA KLEKOT Narracje o pewnej podróży 60
ULRICH RAULFF Siedem skór węża. Oraibi, Kreuzlingen i z powrotem: stacje w podróży ku światłu, przełożył Tomasz Szerszeń 65
DAVID FREEDBERG Maska Warburga. Studium z zakresu idolatrii, przełożyła Ewa Klekot 70

BENEDETTA CESTELLI GUIDI

Aby Warburg i Franz Boas. Dwa listy z Archiwów Warburgowskich. Korespondencja między Franzem Boasem i Aby’m Warburgiem (1924-25), przełożył Mikołaj Gliński 82
GOSHKA MACUGA, JULIÁN GASTELO Snake Society (fragmenty), przełożyła Katarzyna Bojarska 87
MONIKA SZEWCZYK Zapis rozmowy z Goshką Macugą, przekład zbiorowy 91
     

Niedokończone leczenie: przypadek Warburga

 
LUDWIG BINSWANGER List do Zygmunta Freuda, przełożył Krzysztof Rutkowski 93
DAVIDE STIMILLI Tynktura Warburga, przełożył Mateusz Salwa 94
CHANTAL MARAZIA Ludwig Binswanger i rytuał ozdrowienia, przełożył Mateusz Salwa 104
JOSEPH LEO KOERNER Wykład jako rytuał przejścia, przełożył Tomasz Swoboda 107
     

Atlas Mnemosyne i sztuka współczesna

 

ABY WARBURG

Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, przełożył Krzysztof Pijarski 110

ABY WARBURG

Śniadania na trawie Maneta. Wzorotwórcza funkcja pogańskich bóstw elementarnych dla nowoczesnego odczucia natury, przełożył Krzysztof Pijarski 116
KATIA MAZZUCCO Mnemosyne: Bilderdemonstration, Bilderreihen, Bilderatlas. Chronologiczna prezentacja dokumentów związanych z Atlasem Warburga, przełożył Mateusz Salwa 120
GEORGES DIDI-HUBERMAN Atlas Mnemosyne jako montaż, przełożył Tomasz Swoboda 143
GIORGIO AGAMBEN Aby Warburg i narodziny kina, przełożył Mateusz Salwa 148

PHILIPPE-ALAIN MICHAUD

Przekraczanie granic: Mnemosyne – pomiędzy historią sztuki a kinem, przełożył Łukasz Zaremba 149
ANDRZEJ LEŚNIAK Wstęp do politycznej analizy Atlasu Mnemosyne Aby’ego Warburga 156
PAWEŁ MOŚCICKI Sejsmografy przewrotu. Gesty rewolucyjne jako Pathosformeln 162
MATTHEW RAMPLEY Archiwa pamięci: Pasaże Waltera Benjamina i Atlas Mnemosyne Aby’ego Warburga, przełożył Krzysztof Pijarski 174

BENJAMIN BUCHLOH

Atlas Gerharda Richtera: archiwum anomiczne, przełożyła Katarzyna Bojarska 184
MARTA DZIEWAŃSKA Ćwiczenie z wyobraźni. Atlas. Jak unieść świat na własnych barkach? Georges’a Didi-Hubermana w Museo Reina Sofia w Madrycie 195
     

Pamięć społeczna a historia sztuki

 
GIOVANNI CARERI Aby Warburg. Rytuał, Pathosformel i forma pośrednia, przełożył Tomasz Swoboda 202
EMILIA OLECHNOWICZ Pośmiertne życie antyku. Medycejskie intermezza z 1589 roku 216

JACEK JAŹWIERSKI

Ekspresja i tradycja artystycznych zapożyczeń: Warburg – Gombrich – Reynolds 222
  Podziękowania i źródła artykułów 230
WIESŁAW JUSZCZAK Thalamos Odysa 232
MAŁGORZATA SOBIERAJ Jak dwa zwierciadła 240
JOANNA M. SOSNOWSKA Stopy Barbary Radziwiłłówny 252

JACEK DOBROWOLSKI

Symbolika wierzby jako drzewa życia i śmierci w Polsce w kontekście kultur Europy, Śródziemnomorza i Azji 259

RENATA ROGOZIŃSKA

Treij. O malarstwie Jerzego Ćwiertni (1928–2009) 275
MONIKA MILEWSKA Faszyzm i jego rzymski mit 286

KATARZYNA PROT

Od azylu poprzez dom wariatów do domu własnego 294

PRZEMYSŁAW STROŻEK

Fotodinamismo 100! Bragaglia, Boccioni, Bergson i problemy futurystycznej fotografii 299
KRZYSZTOF LIPKA Sfinksy. Motywy znaczące jako próba usemantycznienia struktury muzycznej 305
IRENEUSZ GUSZPIT Apocalypsis cum figuris – życie po życiu 315

MAŁGORZATA DZIEWULSKA, ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ

Grotowski–Flaszen – rozmowa o filmie i teatrze 325

 

Historia jednego obrazu – Witkacy na Lubelskiej 338
ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ     Historia jednego obrazu na Lubelskiej – rozmowa z Piotrem Borowskim 339
IWONA LUBA Pejzaż australijski, 1923 349
MAGDALENA KRASZEWSKA O Pejzażu australijskim, dr Kraszewskim i domu w Zakopanem 356
     
Zakopiańczycy w poszukiwaniu tożsamości  
KUBA SZPILKA Zakopiańczycy 365

 

strona główna