MACIEJ ROŻALSKI |
Czarny Atlantyk – wstęp |
3 |
|
|
|
Dialog transatlantycki a kwestia tożsamości |
|
PAUL GILROY |
Czarny
Atlantyk jako kontrkultura nowoczesności,
przeł. Katarzyna Przyłuska |
8 |
J. LORAND MATORY |
Nowy Świat otacza ocean, przeł. Mikołaj Gliński |
37 |
JAMES CLIFFORD |
Diaspory, przeł. Karolina Dudek, Sławomir Sikora |
45 |
|
|
|
Afroameryka, Brazylia, Haiti – kultura, religia, sztuka |
|
MACIEJ ROŻALSKI |
Xire –
powitanie i żart w kulcie candomblé |
65 |
ROGER BASTIDE |
Kulty
afroamerykańskie, przeł. Joanna Pawelczyk |
73 |
MONIQUE AUGRAS |
Candomblé badaczy, przeł. Joanna Pawelczyk |
83 |
JOCÉLIO TELES |
Kult candomblé
w stanie Bahia w XXI wieku, przeł. Łukasz Zaremba |
91 |
LIVIO SANSONE |
Cukier, ropa i
Czarny Atlantyk, przeł. Łukasz Zaremba |
95 |
LESZEK KOLANKIEWICZ |
Grotowski w gąszczu
narracji haitańskich |
107 |
JÓZEF KWATERKO |
O malarstwie
vodou na Haiti |
118 |
OLGA STANISŁAWSKA |
Rok po.
Port-au-Prince, styczeń 2011 |
125 |
SŁAWOMIR SIKORA
|
Afryka Roucha. Mimikra – podmiotowość – sprawczość |
134 |
RADOSŁAW BARC |
Renesans Harlemu. Sztuka w kontekście ideologii rasowej |
148 |
JACEK JAN PAWLIK |
Atlantyckie
transpozycje. Wyobrażenie bóstw i duchów inspirowane obcością |
163 |
|
|
|
Wątki afrykańskie |
|
RYSZARD CIARKA |
Afrykański
raptularz Jacka Olędzkiego |
177 |
JACEK OLĘDZKI |
Lotus Flowers. Papier toaletowy marszczony – celulozowy |
179 |
ADAM RYBIŃSKI, MACIEJ ZĄBEK |
Obrazy Afryki i
Afrykanów w oczach europejskich podróżników z końca XIX stulecia |
197 |
ADAM RYBIŃSKI |
Ręka w rękę, czyli
rzecz o tuareskim dążeniu do jedności i własnego państwa |
205 |
MAJAN GARLINSKI |
Obrazki z wystawy, przeł. Dorota
Kulikiewicz |
225 |
KAROLINA MARCINKOWSKA |
Świat „tych o prześwitujących oczach” widziany przez króla
Dadilahy Buta |
231 |
ŁUKASZ KAMIŃSKI |
„Kyendi” – kim jestem? |
238 |
|
|
|
Egzotyka – reminiscencje |
|
TOMASZ SZERSZEŃ |
„Documents”,
czyli maszyna do deklasyfikacji:
Problem podtytułu; Bezformie |
244 |
MARTA SKWARA |
„Dzicy” Witkacego – przemyślana odpowiedź na doświadczenie
egzotyki? |
251 |
JOANNA RACZKOWSKA |
„W stronę światła Południa…” czyli Mirosława Żuławskiego
odkrywanie Afryki |
265 |
|
|
|
Aporia? Cliché verre? Zwielokrotnione wizerunki |
|
MAŁGORZATA KITOWSKA-ŁYSIAK |
Światło-czułość.
Czy Xięga bałwochwalcza Brunona Schulza mogłaby powstać bez
cliché verre? |
275 |
IRENA KOSSOWSKA |
Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy |
285 |
|
|
|
O nihilizmie |
|
DARIUSZ CZAJA |
Noc ciemna. Nihilologia i wiara |
298 |
|
|
|
Słyszalny krajobraz |
|
KRZYSZTOF LIPKA |
Ptasie uniwersum (ptaki artystycznie rozśpiewane) |
313 |
|
|
|
Miejsca dzieła |
|
ANDRZEJ PIEŃKOS |
Samotnia romantycznego poety. Lamartine wśród winnic |
327 |
|
|
Historia jednego obrazu w Studium Teatralnym Piotra Borowskiego
na Lubelskiej |
|
ANTONI ZIEMBA |
Neapol i Luca
Giordano (Luca Giordano, Trzej Królowie) |
334 |
BOGUSŁAW (SŁAWOMIR) BOBULA |
O obrazie Luca Giordano i kolekcji
Stanisława Wydżgi |
339 |
ELŻBIETA FICOWSKA |
Jerzy Ficowski – urodziny poety |
349 |
KRZYSZTOF CZYŻEWSKI |
Spojrzenie prosto w oczy. O obrazie Jerzego Ficowskiego |
353 |
|
Amulety i definicje, czyli szkic do portretu Jerzego
Ficowskiego. Fragmenty listy dialogowej z filmu Pawła Woldana |
355 |