Dla autorek i autorów
Kwartalnik „Konteksty” przyjmuje w trybie ciągłym zgłoszenia tekstów w języku polskim o tematyce zgodnej z profilem pisma. Zapraszamy do zgłaszania tekstów TUTAJ.
Zgłoszenie tekstu oznacza akceptację warunków licencji. Oczekujemy, że autorki i autorzy przeczytają i zaakceptują również nasze Zasady etyki publikacji.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z redakcją: konteksty@ispan.pl
Tematy numerów zaplanowanych na rok 2025:
Nr 1/2025: O cierpieniu (termin zgłoszeń minął)
Kontekst trwającej za naszą wschodnią granicą brutalnej wojny skłania do powrotu do pytania o sens cierpienia, o jego kulturowe obrazy, narosłe wokół dyskursy, metafory i symbole, wreszcie o nowe interpretacyjne konteksty. Jakie są współczesne odpowiedzi na odwieczne pytanie o sens cierpienia? Jaki znajdują wyraz we współczesnej filozofii, antropologii, literaturze, sztukach wizualnych? Czy cierpienie ma uniwersalny charakter, czy podlega dziś widocznym kulturowym przemianom? Jakie są współczesne obrazy lamentacji?
Nr 2/2025: Geografia wyobrażona: Irlandia (termin zgłoszeń minął)
Przedstawiona w 2016 roku przez Przemysława Czaplińskiego w książce Poruszona mapa koncepcja przemian zachodzących w wyobraźni kulturowo-geograficznej doprasza się przefiltrowania przez zachodzącą w ostatnich dekadach transformację relacji pomiędzy kulturą polską i irlandzką. Zbadanie ich splotu wydaje się szczególnie ciekawe, gdy uwzględnimy wzajemne powiązania dominujących w obu krajach modeli kulturowych. Ważną rolę odgrywają w nich przeróżne formy migracji, polaryzacja katolickiego konserwatyzmu i aspiracji liberalnych i lewicowych, a także długotrwały – choć nie zawsze stabilny – rozwój gospodarczy. W dobie przemian – z jednej strony będących pokłosiem Brexitu, a z drugiej wynikających z napaści na Ukrainę, a także tych związanych z globalną pandemią – również związki kultury polskiej i irlandzkiej ulegają transformacji. Szeroki ogląd wyobraźni kulturowo-geograficznej konstruowanej na podstawie zjawisk artystycznych zachodzących w XX i XXI wieku stanowi przyczynek dla szkicowanego tu modelu geografii wyobraźni.
Nr 3/2025: Poezja jako antropologia (termin zgłoszeń minął)
Poezja jest (lub bywa) nieortodoksyjną formą antropologii. Mówi coś ważnego o nas jako o ludziach, podpowiada, że w ludzkim świecie na początku było słowo. Uzmysławia, że słowo nas stwarza. Uważne spojrzenie na poezję i poprzez poezję odsłania antropologiczne rejestry nieuchwytne poza wierszem. Pokazuje też, że wiersz może być nieoczywistym narzędziem antropologicznego poznania. Poszukujemy tekstów będących próbami takiej antropologicznej lektury poezji, problematyzujących użycie poezji i poetyckie momenty w tekstach antropologicznych.
Nr 4/2025: Antropologia wizualna (termin zgłoszeń: 1.07.2025)
Szeroko rozumiana antropologia wizualna i badania nad kulturą wizualną stanowią od wielu lat jeden z centralnych obszarów zainteresowania „Kontekstów” (odbijając zapewne szerszy i trwający już kolejną dekadę „zwrot wizualny” w humanistyce). W tym numerze chcielibyśmy skupić się na dwóch pozornie wąskich, a jednocześnie wieloznacznych pojęciach oraz ich wizualnych reprezentacjach. Pierwszym z nich jest „atlas”, rozumiany jako forma pośrednia między sztuką a nauką, między tym, co wizualne i tekstowe, rozumiany wreszcie jako specyficzny model epistemiczny. Interesują nas przede wszystkim atlasy fotograficzne – te historyczne i współczesne – jako złożone obiekty problematyzujące kwestię kulturowego dziedzictwa, kolonializmu czy (w najbardziej współczesnych atlasach) nowych form transmisji wiedzy. Z kolei „powódź” interesuje nas zarówno w dosłownym sensie (wizualne reprezentacje historycznych i współczesnych powodzi), jak i bardziej metaforycznym: jako „powódź obrazów”, „katastrofa obrazu”.
Tematy numerów w roku 2026:
Nr 1/2026: Ścieżki pogranicza (czekamy na teksty do 1.09.2025)
Numer poświęcony będzie dwudziestopięcioleciu Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach. Interesują nas teksty, które problematyzować będą temat pogranicza kulturowego, przyglądać się będą praktykom artystycznym w kontekście pogranicza, koncepcji dialogu międzykulturowego, Sejnom jako konkretnemu miejscu na kulturowej mapie regionu, literaturze Europy Środkowej i Wschodniej.
Nr 2/2026: Studia trans – konteksty polskie (czekamy na teksty do 1.11.2025)
Otwieramy nabór do numeru poświęconego perspektywie trans studies jako dyscypliny nie tylko zajmującej się „problemem transpłciowości”, ale również samą kategorią trans jako rodzajem epistemologii. Dynamiczny rozwój trans studies nie znalazł dotychczas szerszego odzewu w polskim świecie akademickim – co jest szczególnie problematyczne ze względu na anglocentryczną tendencję w obrębie tej dyscypliny. Dlatego też koniecznie jest pytanie o polskie konteksty trans studies: o to, co znaczy myśleć trans z Europy Wschodniej, ze specyficznego miejsca i czasu. Co można powiedzieć o Polsce, patrząc na nią z perspektywy trans? I co patrzenie z perspektywy Polski może ukazać, jeśli chodzi o transpłciowość?
Nr 3/2026: Autoetnografie / wątki autobiograficzne w pisarstwie akademickim (czekamy na teksty do 31.12.2025)
Czym są autoetnografie jako coraz popularniejszy quasi-gatunek, ale również jako specyficzny rodzaj zaangażowania w tekst, szczególny rodzaj relacji między tym, co w pisaniu prywatne i publiczne, ucieleśnione i dyskursywne, wreszcie sposób łączenia jednostkowego doświadczenia z doświadczeniem kolektywnym?
W numerze chcemy skupić się właśnie na autoetnografiach, i szerzej: na autobiograficznych tropach i obrazach w pisarstwie naukowym – interesują nas przykłady współczesne i historyczne (przede wszystkim z dziedziny szeroko rozumianej antropologii).
Jednocześnie traktujemy ten temat jako punkt wyjścia i spojrzeć na humanistykę i sztuki wizualne poprzez pryzmat obserwowanych w tym polu praktyk auto-etnograficznych i auto-fikcjonalnych. Performowanie własnej biografii, zacieranie granicy między życiem a artystycznym działaniem / pisaniem fikcjonalnym i autobiografią, strategie auto-fikcjonalizowania, etnografie i socjologie „ja” – to tematy, które nas tu interesują.
Popularność i doniosłość niektórych autoetnograficznych i autofikcjonalnych projektów każe również zastanowić się nad tematem zacierania się granic między pisaniem naukowym i literackim, nad rozrzedzeniem podziałów między eseistyką, literaturą, reportażem a pisarstwem akademickim. Czym dziś są owe gatunki zmieszane? Czy dla nowych tematów stare formy narracyjne są niewystarczające? Jakie są ich epistemologie? I czy faktycznie jest to nowe zjawisko, czym może wystarczy trochę inaczej spojrzeć na ich genealogie?
Zapraszamy do nadsyłania tekstów korespondujących z tymi tematami – będą one miały pierwszeństwo w procesie wyboru i recenzji.
Do tekstu prosimy dołączyć metryczkę według następującego wzoru:
- Imię i nazwisko
- Adres mailowy
- Afiliacja
- Numer ORCID
- Tytuł tekstu (po polsku + w miarę możliwości po angielsku)
- Abstrakt (ok. 1000 znaków, po polsku + w miarę możliwości po angielsku)
- Słowa kluczowe (po polsku + w miarę możliwości po angielsku)
- Kilkuzdaniowa nota o autorze
- Bibliografia (opracowana zgodnie z formułą Chicago Manual of Style)
PRZYGOTOWANIE TEKSTU
Format: tekst znormalizowany, czcionka Times New Roman, 12 p., interlinia 1,5, pojedyncze spacje. Prosimy o przesyłanie tekstów w formacie docx / doc.
Cytaty: przytoczenia w tekście głównym o długości do 300 znaków podajemy w cudzysłowach, bez kursywy. Cytaty dłuższe podajemy od akapitu, bez cudzysłowów i bez kursywy, czcionką 11 p. Cytaty wewnątrz cytatów w cudzysłowach ujmujemy w znaki «». W cytatach tekstów wersyfikowanych zachowujemy wersyfikację.
Prosimy o stosowanie przypisów końcowych zgodnie z tymi wytycznymi.
Tekstowi powinna również towarzyszyć bibliografia załącznikowa opracowana zgodnie z wytycznymi Chicago Manual of Style (wzorzec Bibliography entries).
Ilustracje należy dostarczyć w osobnych plikach w formacie .jpg lub .tif, o minimalnej rozdzielczości 300 dpi, bez rastra, ponumerowane. W osobnym pliku prosimy przesłać podpisy wraz z nazwiskiem fotografa / źródłem ilustracji. Autor(ka) tekstu odpowiada za zapewnienie praw do reprodukcji.
Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem
Autorki i autorzy proszeni są o sprawdzenie, czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych, mogą zostać odrzucone.
- Artykuł nie był publikowany i nie został zgłoszony w innym czasopiśmie ani wydawnictwie.
- Tekst został zapisany w formacie doc. lub docx.
- Artykuł został zredagowany zgodnie z wytycznymi redakcji.
- Wpisano afiliację, określającą miejsce, w którym autor pracował lub studiował w trakcie pracy nad tekstem, oraz numer ORCID, jeśli to możliwe.
- Każda ilustracja jest przygotowana jako osobny plik .jpg lub .tif. Autor/ka deklaruje, że zadba o zapewnienie praw do ich reprodukcji. Podpisy pod ilustracje umieszczono w osobnym pliku .doc lub docx.
- Autor/ka przygotował/a streszczenie, słowa kluczowe, bibliografię (w formacie Chicago Manual of Style).
- Autor/ka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-NC-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu.
Zgłoszenie tekstu oznacza:
- zadeklarowanie przez wszystkie autorki i autorów odpowiedzialności za wszystkie aspekty pracy;
- zapewnienie, że wszystkie etapy badań zostały przeprowadzone przejrzyście i rzetelnie pod względem etycznym i naukowym, zgodnie z Europejskim kodeksem postępowania w zakresie rzetelności badawczej i/lub wytycznymi Komisji ds. etyki w nauce Polskiej Akademii Nauk;
- złożenie oświadczenia, że praca nie narusza praw autorskich osób trzecich.
Zgłoszenie tekstu oznacza również zgodę na poddanie go procedurze antyplagiatowej oraz ocenie w trybie podwójnie ślepej recenzji. Artykuły są kierowane do recenzentów rzetelnych i możliwie najbardziej kompetentnych w dziedzinie wiążącej się z tematyką przygotowywanego wydania.
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i dokonywania w nich niezbędnych poprawek.
Prawa autorskie
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-NC-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w kwartalniku „Konteksty”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (treść umowy licencyjnej).
Autoarchiwizacja
Zachęcamy autorki i autorów, by archiwizowali opublikowaną wersję artykułu na swoich stronach internetowych albo w repozytoriach naukowych, podając szczegóły bibliograficzne (zwłaszcza numer DOI), które potwierdzają fakt publikacji w czasopiśmie.