Archiwum badawcze Aleksandra Jackowskiego: artyści sztuki ludowej i nieprofesjonalnej
ALEKSANDER JACKOWSKI
(ur. 19 stycznia 1920 – zm. 16 stycznia 2017).
Fot. Tomasz Szerszeń, 2010.
Prywatne i redakcyjne archiwum profesora Aleksandra Jackowskiego (zm. 2017), wybitnego antropologa kultury, pioniera badań nad polską sztuką ludową i nieprofesjonalną, europejskiego autorytetu w zakresie badań nad sztuką nieprofesjonalną i l’art brut, zawiera unikatowe, niezwykle cenne dla polskiego dziedzictwa kulturowego rękopisy, zapiski badawcze, fotografie, negatywy, nagrania magnetofonowe rozmów z artystami. Ogromną wartość historyczną i kulturową mają dokumenty związane z zapoznanymi artystami nieprofesjonalnymi, które stanowią niejednokrotnie jedyny zachowany ślad ich twórczości. Przyjaciele i uczniowie profesora Jackowskiego, we współpracy z redakcją kwartalnika „Konteksty” i Stowarzyszeniem LIBER PRO ARTE zabezpieczyli archiwum Mistrza przed zniszczeniem i rozproszeniem oraz rozpoczęli jego porządkowanie. Dzięki wsparciu ze strony Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura cyfrowa” przystąpiliśmy do digitalizacji i opracowywania tych materiałów archiwalnych związanych z życiem i pracą naukową Aleksandra Jackowskiego.
Zdigitalizowane materiały, będące owocem pierwszego etapu prac zrealizowanych w 2018, zamieszczamy na naszej stronie, mając nadzieję na kontynuowanie tych prac w ramach wspomnianego programu.
Z przyjemnością zawiadamiamy, że w roku 2020 zrealizowaliśmy II etap dygitalizacji, wprowadzając archiwalia z Archiwum badawczego Aleksandra Jackowskiego dotyczące 4 artystów: 1. Jadwiga Budzisz-Buynowska, 2. Edward Sutor, 3.Katarzyna Gawłowa, 4. Marianna Wiśnios.
Wyszukiwarka
Aleksander Jackowski
Aleksander Jackowski (ur. 19 stycznia 1920 w Warszawie, zm. 1 stycznia 2017 tamże[1]) – polski antropolog kultury, etnograf, krytyk sztuki. Autor wielu prac o sztuce ludowej, współczesnej, l’art brut, naiwnej.
Życiorys
Wychowywał się w Warszawie, w rodzinie inteligenckiej. W 1940 r. zesłany ze Lwowa na Syberię. Tam zetknął się z kulturą ludową Chantów, pracował jako drwal, tragarz, traktorzysta, zdun, tokarz, ślusarz. Strzaskaną kostkę w nodze złożył mu szaman, ukrywający się w lasach przed władzą radziecką. Do Polski wrócił z wojskiem (armia Berlinga) w 1943 r. Brał udział w walkach pod Puławami i o Warszawę. Epizod wojskowy zakończył w stopniu majora jako zastępca Komendanta Wojskowego Warszawy w maju 1945 r. Studiował socjologię, uczęszczał na wykłady z historii sztuki. Do 1948 r. pracował w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jako dyrektor Gabinetu Ministra, dyrektor Departamentu Prasy i Informacji. W 1948 r. był też zastępcą redaktora naczelnego w tygodniku „Odrodzenie”. Od końca 1949 r. wicedyrektor, a następnie kierownik Zakładu Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej w Państwowym Instytucie Sztuki (później Instytut Sztuki PAN), organizator Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego i Słownego. W latach 1952–1998 był redaktorem naczelnym kwartalnika „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Do 1984 roku kierował pracownią Sztuki Nieprofesjonalnej w Instytucie Sztuki PAN. Autor ponad 400 tekstów o sztuce ludowej, współczesnej, l’art brut, naiwnej. Wieloletni współpracownik Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Komitetu Nauk Etnologicznych PAN, Rady Fundacji Kultury, Rady Centrum Sztuki Współczesnej, juror konkursów „Małe ojczyzny”.
Wybrane publikacje
Książki
- Sztuka ludu polskiego (1965)
- Sztuka zwana naiwną (1995)
- Obrazy ludowe (1998)
- O rzeźbach i rzeźbiarzach (1997)
- Cepelia. Tradycja i współczesność (1999)
- Pejzaż frasobliwy. Kapliczki i krzyże przydrożne (2000)
- Polska sztuka ludowa (2002)
- Świat Nikifora (2005)
Artykuły
- 1954 Z zagadnień historii i metodologii badań nad sztuką ludową, „Materiały do Studiów i Dyskusji z Zakresu Teorii i Historii Sztuki, Krytyki Artystycznej oraz Badań nad Sztuką”, R. 5, nr 3-4.
- 1958 Ignacy Kamiński, rzeźbiarz z Oraczewa, PSL, R. 12, nr 4.
- 1959 Sytuacja i perspektywy sztuki ludowej w Polsce, PSL, R. 13, nr 4.
- 1960 O motywach ludowych i ich adaptacji, PSL, R. 14, nr 4.
- 1964 Współczesna rzeźba ludowa, PSL, R. 18, nr 1.
- 1966 Kicz – sztuka jarmarczna – sztuka ludowa. Dyskusja, PSL, R. 20, nr 3-4.
- 1966 Odpust w Białymstoku 1965 r., PSL, R. 20, nr 3-4.
- 1966 Kolorowe figurki z cukru, PSL, R. 20, nr 3-4.
- 1968 Pogranicze sztuki naiwnej i ludowej, PSL, R. 22, nr 1-2.
- 1974 Kopernik w ludowej rzeźbie, PSL, R. 28, nr 1.
- 1974 Sobota i inni, PSL, R. 28, nr 2.
- 1975 Sztuka ludowa, relikt czy wartość żywa?, PSL, R. 29, nr 3.
- 1976 Współczesna rzeźba zwana ludową, PSL, R. 30, nr 3-4.
- 1977 Współczesne malarstwo ludowe i jego pogranicza, PSL, R. 31, nr 2, 3 i 4.
- 1980 Pojęcie twórcy ludowego, „Lud”, t. 64.
- 1981 Pomniki ludu, PSL, R. 35, nr 3-4.
- 1981 Sztuka ludowa, [w:] Etnografia Polski. Przemiany Kultury Ludowej, t. 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1981.
- 1983 Obrazy Rozalii Barańskiej-Dzięciołowskiej, PSL, R. 37, nr 1-2.
- 1991 Kultura ludowa – sztuka ludowa, „Lud”, tom 74.
Literatura
-
Aleksander Jackowski nie żyje. Antropolog, znawca sztuki naiwnej, miał 96 lat, wyborcza.pl, https://archive.is/YIX0L [dostęp 2018-12-19].
- Aleksander Jackowski, Na skróty [Wspomnienia], Sejny : Ośrodek "Pogranicze", 1996.
- „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, numer specjalny 2010/4 (291): 90 lat Aleksandra Jackowskiego.
- TeatrNN.pl, Aleksander Jackowski (ur. 1920), http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/aleksander-jackowski-1920-2017/ [dostęp 2018-12-19].
- TVP, Notacje historyczne Aleksander Jackowski. O sztuce zwanej naiwną, https://vod.tvp.pl/video/notacje,aleksander-jackowski-o-sztuce-zwanej-naiwna,681666 [dostęp 2018-12-19].
Media
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury