Numer 2009/3 (286) - Mity i symbole Europy, "Żyć znaczeniem"
Wiesław Juszczak | Przed historią: archaiczne formy czasu | 3 |
Wacław Oszajca | Bóg współczesnych poetów | 11 |
Żyć znaczeniem | ||
Carlo Ginzburg | Szerokość geograficzna, niewolnicy i Biblia. Ćwiczenie z mikrohistorii, przeł. Jan Maria Kłoczowski | 19 |
Françoise Gaillard, Carlo Ginzburg, Julia Kristeva | Zapis dyskusji o wykładzie Carlo Ginzburga, przeł. Jan Maria Kłoczowski | 25 |
Elżbieta Wolicka-Wolszleger | Potęga interpretacji | 29 |
Wojciech Bałus | Wyjście z cienia | 32 |
Mity i symbole Europy | ||
Bohdan Michalski, Beata Di Biasio | Symbole i mity Europy z perspektywy Wschodu i Zachodu | 36 |
Bohdan Michalski | Europa podzielona czy „zrównoważona”? | 38 |
Beata Di Biasio | Europa i Zeus, kobieta i byk. Ahistoryczna i laicka wersja mitu Europy w malarstwie Hoffmana i Lebensteina | 45 |
Anna Czajka | O poszukiwaniu tożsamości w komunikacji estetycznej między kulturami | 54 |
Magdalena Złocka-Dąbrowska | Georges Dumézil i koncept Europy | 60 |
Joanna Nowicki | Mity i symbole Europy w kulturach Europy Środkowej, przeł. Tomasz Swoboda | 65 |
Wawrzyniec Konarski | Ruchy etnoregionalistyczne w Europie: Przekształcone czy dysfunkcjonalne wyobrażenie europejskiej przyszłości? | 72 |
Dariusz Czaja | Europa i jej cień. Historia i metafora | 80 |
Jerzy Miziołek | Flammans pro recto. Kilka myśli o ostatnich z rodu Lanckorońskich, czyli o patriotyzmie, europejskiej kulturze artystycznej i tradycji antyku | 90 |
Radosław Stanczewski | Europa jako Kryształowy Pałac | 110 |
Marek Haftek | „Drenaż mózgów” lub zasada naczyń połączonych | 112 |
Filip Bajon | Filippo Brunelleschi a bitwa pod Grunwaldem | 114 |
Dariusz Czaja | Szczyt perwersji. Wenecja dwóch światów | 116 |
Kasper Bajon | Ren – notatki | 121 |
Obrazy – świat – słowa | ||
Joanna Pietrzak-Thébault | Moda męska w XVI w. – obraz cnoty, rozumienie świata | 128 |
Ilona Wiśniewska-Weiss | Kolekcjoner przypadkowych obrazów. O fotografiach w prozie W.G. Sebalda | 136 |
Marc Augé | Etnolog w metrze. Wspomnienia, przeł. Katarzyna Przyłuska | 140 |
The first chapter of this classical book by the French ethnologist is an attempt at an ethnological description of the phenomenon of the Parisian underground (Métro). This depiction exceeds the boundaries of the scientific approach, and in a very personal and emotional tone tells the story of the underground as an extremely capacious metaphor of life. | ||
Konferencja „Michel Leiris. Antropologia i surrealizm” | ||
Krzysztof Rutkowski | Nimfa | 152 |
Leszek Kolankiewicz | Teatr przeżywany według Michela Leirisa | 160 |
Jan Gondowicz | Rzeczy wyklęte | 166 |
Tomasz Szerszeń | Antropologia jako maska, kostium, metafora. Przypadek Michela Leirisa i Rogera Caillois | 170 |
Karolina Lewandowska | Między subwersją a estetyką – surrealizm i fotografia | 173 |
Michel Leiris | Noce bez nocy fragmenty, przeł. Anna Wasilewska | 176 |
Antropologia kultury – antropologia nauki | ||
Wiktor Stoczkowski | Portret Lévi-Straussa jako demografa: esej z antropologii nauki | 177 |
Magdalena Barbaruk | Spadkobiercy Cervantesa | 188 |
Jorge Luis Borges, Ernesto Sabato | Dialogi Borges – Sabato. Fragmenty, przeł. Magdalena Barbaruk | 192 |