Tomasz Szerszeń | Aby Warburg, nasz bliźni | 5 |
Aby Warburg: sejsmograf nowoczesności |
Andrzej Turowski | Historia sztuki w dobie szaleństwa | 11 |
Krzysztof Rutkowski | Warburg i wąż | 15 |
Aby Warburg | Sejsmografie, przełożył Józef Bury | 27 |
Aby Warburg | Burckhardt i Nietzsche, przełożył Ryszard Kasperowicz | 28 |
Tomasz Szerszeń | Demony wojny według Warburga. Kriegskartothek | 29 |
Ryszard Kasperowicz | Obraz w koncepcji Aby’ego Warburga | 33 |
Podróż amerykańska: etnologia i historia sztuki |
Aby Warburg | Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, przełożyła Paulina Sosnowska, redakcja naukowa Ewa Klekot, Krzysztof Pijarski | 41 |
Katia Mazzucco | Bilder, Reise, Schlangenritual. Nota do dokumentów i materiałów związanych z podróżą Aby’ego Warburga do Indian Pueblo, przełożył Mateusz Salwa | 55 |
Ewa Klekot | Narracje o pewnej podróży | 60 |
Ulrich Raulff | Siedem skór węża. Oraibi, Kreuzlingen i z powrotem: stacje w podróży ku światłu, przełożył Tomasz Szerszeń | 65 |
David Freedberg | Maska Warburga. Studium z zakresu idolatrii, przełożyła Ewa Klekot | 70 |
Benedetta Cestelli Guidi | Aby Warburg i Franz Boas. Dwa listy z Archiwów Warburgowskich. Korespondencja między Franzem Boasem i Aby’m Warburgiem 1924-25, przełożył Mikołaj Gliński | 82 |
Julián Gastelo, Goshka Macuga | Snake Society fragmenty, przełożyła Katarzyna Bojarska | 87 |
Monika Szewczyk | Zapis rozmowy z Goshką Macugą, przekład zbiorowy | 91 |
Niedokończone leczenie: przypadek Warburga |
Ludwig Binswanger | List do Zygmunta Freuda, przełożył Krzysztof Rutkowski | 93 |
Davide Stimilli | Tynktura Warburga, przełożył Mateusz Salwa | 94 |
Chantal Marazia | Ludwig Binswanger i rytuał ozdrowienia, przełożył Mateusz Salwa | 104 |
Joseph Leo Koerner | Wykład jako rytuał przejścia, przełożył Tomasz Swoboda | 107 |
Atlas Mnemosyne i sztuka współczesna |
Aby Warburg | Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, przełożył Krzysztof Pijarski | 110 |
Aby Warburg | Śniadania na trawie Maneta. Wzorotwórcza funkcja pogańskich bóstw elementarnych dla nowoczesnego odczucia natury, przełożył Krzysztof Pijarski | 116 |
Katia Mazzucco | Mnemosyne: Bilderdemonstration, Bilderreihen, Bilderatlas. Chronologiczna prezentacja dokumentów związanych z Atlasem Warburga, przełożył Mateusz Salwa | 120 |
Georges Didi-Huberman | Atlas Mnemosyne jako montaż, przełożył Tomasz Swoboda | 143 |
Giorgio Agamben | Aby Warburg i narodziny kina, przełożył Mateusz Salwa | 148 |
Philippe-Alain Michaud | Przekraczanie granic: Mnemosyne – pomiędzy historią sztuki a kinem, przełożył Łukasz Zaremba | 149 |
Andrzej Leśniak | Wstęp do politycznej analizy Atlasu Mnemosyne Aby’ego Warburga | 156 |
Paweł Mościcki | Sejsmografy przewrotu. Gesty rewolucyjne jako Pathosformeln | 162 |
Matthew Rampley | Archiwa pamięci: Pasaże Waltera Benjamina i Atlas Mnemosyne Aby’ego Warburga, przełożył Krzysztof Pijarski | 174 |
Benjamin Buchloh | Atlas Gerharda Richtera: archiwum anomiczne, przełożyła Katarzyna Bojarska | 184 |
Marta Dziewańska | Ćwiczenie z wyobraźni. Atlas. Jak unieść świat na własnych barkach? Georges’a Didi-Hubermana w Museo Reina Sofia w Madrycie | 195 |
Pamięć społeczna a historia sztuki |
Giovanni Careri | Aby Warburg. Rytuał, Pathosformel i forma pośrednia, przełożył Tomasz Swoboda | 202 |
Emilia Olechnowicz | Pośmiertne życie antyku. Medycejskie intermezza z 1589 roku | 216 |
Jacek Jaźwierski | Ekspresja i tradycja artystycznych zapożyczeń: Warburg – Gombrich – Reynolds | 222 |
* | Podziękowania i źródła artykułów | 230 |
Wiesław Juszczak | Thalamos Odysa | 232 |
Małgorzata Sobieraj | Jak dwa zwierciadła | 240 |
Joanna M. Sosnowska | Stopy Barbary Radziwiłłówny | 252 |
Jacek Dobrowolski | Symbolika wierzby jako drzewa życia i śmierci w Polsce w kontekście kultur Europy, Śródziemnomorza i Azji | 259 |
Renata Rogozińska | Treij. O malarstwie Jerzego Ćwiertni 1928–2009 | 275 |
Monika Milewska | Faszyzm i jego rzymski mit | 286 |
Katarzyna Prot | Od azylu poprzez dom wariatów do domu własnego | 294 |
Przemysław Strożek | Fotodinamismo 100! Bragaglia, Boccioni, Bergson i problemy futurystycznej fotografii | 299 |
Krzysztof Lipka | Sfinksy. Motywy znaczące jako próba usemantycznienia struktury muzycznej | 305 |
Ireneusz Guszpit | Apocalypsis cum figuris – życie po życiu | 315 |
Zbigniew Benedyktowicz, Małgorzata Dziewulska | Grotowski–Flaszen – rozmowa o filmie i teatrze | 325 |
* | Historia jednego obrazu – Witkacy na Lubelskiej | 338 |
Zbigniew Benedyktowicz | Historia jednego obrazu na Lubelskiej – rozmowa z Piotrem Borowskim | 339 |
Iwona Luba | Pejzaż australijski, 1923 | 349 |
Magdalena Kraszewska | O Pejzażu australijskim, dr Kraszewskim i domu w Zakopanem | 356 |
Zakopiańczycy w poszukiwaniu tożsamości |
Kuba Szpilka | Zakopiańczycy | 365 |