| Nagroda Polskiego PEN Clubu im. Ksawerego i Mieczysława Pruszyńskich dla profesora Wiesława Juszczaka |
| Włodzimierz Lengauer | Wiesław Juszczak, poeta | 6 |
| Dariusz Czaja | Pochwycenie przez ciszę | 8 |
| Wiesław Juszczak | Lekcja Pisania | 14 |
| Dom – droga istnienia |
| Zbigniew Benedyktowicz, Danuta Benedyktowicz | Dom – droga istnienia. O projekcie zrealizowanym | 16 |
| * | Program konferencji: DOM – droga istnienia | 19 |
| * | Dom droga istnienia 7. Triennale Sztuki Sacrum | 21 |
| * | The Home the Way of Being | 23 |
| * | W domu, u siebie | |
| Maria Poprzęcka | W domu, u siebie | 25 |
| Maria Poprzęcka | At home | 29 |
| Jacek Waltoś | Pracownia – dom częściowo oswojony, przenośny lub przechodni | 31 |
| Jacek Waltoś | The Studio – the Partially Domesticated, Portable or Transitory Home | 33 |
| Elżbieta Wolicka-Wolszleger | Zamieszkać w opowieści – Paula Ricoeura próba zadomowienia w mowie | 35 |
| Ewa Rewers | Dom w intelektualnym krajobrazie XX/XXI wieku: od filozofii ku aktywizmowi | 41 |
| Zbigniew Rybczyński | Dom to kobieta | 46 |
| Eli Barbur | Przestrzeń domu straconego | 49 |
| Wiesław Szpilka | Wrócić do domu? | 52 |
| * | Portrety Zakopiańczyków Z Projektu wystawy fotograficznej | 57 |
| Czesław Robotycki | Horsta Bienka Dom z gazet | 60 |
| Maria Lipok-Bierwiaczonek | Dom śląski. Kanony piękna, przestrzenie kontaktu, przemijanie | 68 |
| Tomasz Rodowicz | Mój dom | 74 |
| Stefan Gunnar Paulsson | Dom ukryty | 78 |
| Janusz Barański | Dom – świat życia poważnego | 84 |
| Jacek Jan Pawlik | Afrykański dom jako przestrzeń święta. Studium etnologiczne z północnego Togo | 95 |
| Dariusz Czaja | Dom mój ruchomy. Artysta w podróży | 107 |
| Piotr Borowski | Koniec pieśni | 119 |
| Wojciech Michera | Bezdomność Odyseusza | 123 |
| Poza domem |
| Katarzyna Kubat | Dom wariatów – miejsce i doświadczenie | 129 |
| Janusz Marciniak | Bezdomni w Poznaniu. Projekcja poznańska Krzysztofa Wodiczki | 139 |
| Krzysztof Wodiczko | Miasto, demokracja i sztuka | 145 |
| Krzysztof Wodiczko | W stronę pomnika aktywnego „Pojazd dla bezdomnych”, „Weterani jako pomniki własnej traumy” | 153 |
| Barbara Mijakowska | „Bezdomność” w Wenecji | 157 |
| „Dom-pracownia. Bezdomność sztuki?” – Dom oczami artystów |
| Wiesław Smużny, Witold Chmielewski, Bogdan Chmielewski | Lucim – dom w realizacjach Grupy 111 | 159 |
| Urszula Ślusarczyk | Od motywu „Domu” do Idei „Przezroczystości” jako drogi istnienia | 169 |
| Patrycja Cembrzyńska | O domu, co z ziemi wyrósł – zapis rozmowy z Janem Bujnowskim | 173 |
| Jacek Waltoś | Bezdomność – dom zniszczony, dom nieosiągalny | 183 |
| Andrzej Zwierzchowski | „Powroty ku przyszłości” | 185 |
| Marek Przybył | Pracownia jako dom wyobraźni artysty | 188 |
| Renata Rogozińska | Bezdomność jako droga tworzenia | 190 |
| Dom – święta codzienność. Dom – muzeum? |
| Tadeusz Boruta | Dom – źródło tożsamości | 195 |
| Aldona Mickiewicz | Chrystus w domu Marii i Marty – czyli o sensie codzienności | 201 |
| Andrzej Pieńkos | Muzeum – mauzoleum – panteon. Sakralizacja ostateczna domu artysty po romantyzmie | 207 |
| Katarzyna Barańska | Dom – muzeum. Muzeum – Dom | 214 |
| Joanna Winnicka-Gburek | Jeśli dom to i „gra" i „symbol" i „święto" – z inspiracji Aktualnością piękna H.G. Gadamera | 221 |
| Nowy, nowoczesny dom i entropologia |
| Anna Rogozińska | Zadomowienie się sztuki w nowej przestrzeni usługowo-handlowej | 227 |
| Wojciech Bałus | „Budujemy nowy dom...” | 233 |
| Dorota Jędruch | Czy blok jest domem? – idea domu i rodziny w teorii Le Corbusiera | 241 |
| Anna Nasiłowska | Dom | 250 |
| Tomasz Szerszeń | Cóż nam po ruinach modernizmu? Z Woli do Hotelu Palenque – i z powrotem | 252 |
| Osobiste, osobliwe domy |
| Łukasz Zaremba | Nie-swoje miejsca w twórczości Witolda Gombrowicza | 263 |
| Małgorzata Kitowska-Łysiak | „Dom martwych zwierząt” | 267 |
| Marek Maksymczak | Lampa z blaszanym abażurem. O obrazach Jacka Waltosia | 276 |
| Anna Nasiłowska | Stawisko – dom Jarosława Iwaszkiewicza | 283 |
| Marzena Mróz | Opis fotograficzny a zapis literacki – na podstawie miejsc opisanych w powieściach Williama Faulknera | 294 |
| Magdalena Barbaruk | Bycie-w-domu. Jarmuscha fenomenologia zamieszkiwania | 298 |
| Podróże, inne święte domy i miejsca |
| Maciej Rożalski | Świątynny dom Candomblé, a problem tożsamości kulturowej | 304 |
| Małgorzata Mostek | Listy i podróż Antoniego Rząsy | 310 |
| Antoni Rząsa | Notatnik włoski | 311 |
| Antoni Rząsa | Listy do brata | 317 |
| Antoni Rząsa | List do Pana Stanisława Morawskiego | 319 |
| Joanna Benedyktowicz | Powrót do miejsca. O przestrzeni i tożsamości wspólnoty z Novalesa | 320 |
| Anna Czajka | Moniki Bulaj fotografie Dziecięctwa Bożego | 334 |
| Krzysztof Konieczny | Las – dom | 342 |
| Ruiny. Entropologii ciąg dalszy |
| Rafał Bartkowicz | Nienazwane | 346 |
| Małgorzata Czapiga | Teatr cieni w Zonie. O graffiti na murach Czarnobyla i Prypeci | 348 |
| Dorota Majkowska-Szajer | opuszczone.com | 353 |
| Lekcja ciemności |
| Tomasz Rosiński, Roman Kurkiewicz, Michał Klinger, Dariusz Czaja | Lekcje ciemności. Zapis dyskusji o książce Dariusza Czai | 360 |
| Artur Madaliński | Bez łatwych pociech o książce Dariusza Czai, Lekcje ciemności | 371 |