Numer 2014/3-4 (306-307) - W.G. Sebald. Antropologia, literatura, fotografia

Zbigniew Benedyktowicz, Dariusz Czaja, Tomasz Szerszeń W.G. Sebald. Antropologia. Literatura. Fotografia4
N. N. W.G. Sebald. Nota biograficzna11
Tomasz Szerszeń, Dariusz Czaja, Zbigniew Benedyktowicz Ptak Sena. Rozmowa z Małgorzatą Łukasiewicz12
Jan Peter Tripp, W.G. Sebald Unerzählt Nieopowiedziane, przeł. Małgorzata Łukasiewicz23
Narracje
Eleanor Wachtel Łowca duchów – rozmowa z W.G. Sebaldem, przeł. Małgorzata Sadowska32
Carsten Strathausen Wędrowanie donikąd. Sebalda podróże po rozwidlających się ścieżkach, przeł. Dariusz Czaja40
Amanda Hopkinson Historia pamięci czy pamięć historii?, przeł. Magda Heydel53
George M. Hyde Pierścienie Saturna, przeł. Małgorzata Sady57
George M. Hyde Wyjechali Sebalda – hołd złożony Nabokovowi, przeł. Małgorzata Sady62
George M. Hyde Sebald Austerlitz albo Auschwitz, przeł. Małgorzata Sady67
Małgorzata Sady A czy jest coś podobnego? Fragmenty rozmowy z George’em M. Hyde’em71
Clive Scott, George M. Hyde, Małgorzata Sady Literatura niezdefiniowana. Życie w niepewności. Rozmowa o Sebaldzie w Norwich73
Małgorzata Łukasiewicz My tylko filozofujemy76
Jakub Momro Pamięć protetyczna81
Agata Sierbińska W.G. Sebald. Zrujnowana pamięć93
Dariusz Czaja Śledzie, ćmy, jedwabniki. Zoologia Sebalda101
Obrazy
Jeremy Millar Fajerwerk dla W.G. Sebalda 2005-2006, przeł. Tomasz Szerszeń111
Tacita Dean W.G. Sebald, przeł. Krzysztof Pijarski112
Paweł Mościcki Ocalone w montażu. Obraz, empatia i przeciw-historia w Austerlitz W.G. Sebalda123
Mattias Frey Teoretyzowanie kina u Sebalda i Sebalda przez kino, przeł. Mikołaj Gliński135
Katarzyna Bojarska Sebald / Weliczker. Próba ujęcia fotografii historycznej145
Piotr Krajewski Pierścienie Saturna. O tranzycie motywów saturnicznych w sztuce współczesnej156
Antoni Ziemba Lekcja anatomii dra Nicolaesa Tulpa Rembrandta w Pierścieniach Saturna W.G. Sebalda159
Antoni Ziemba Obrazy śmierci – i życia. Konterfekty zmarłych161
Podróże
W.G. Sebald Campo Santo, przeł. Małgorzata Łukasiewicz173
Ria Van Hengel, Eduard Van Hengel Pierścienie Saturna. Sebaldowska pielgrzymka179
Robert Macfarlane Poblask albo wędrówki Sebalda, przeł. Magda Heydel193
Tomasz Szerszeń Gare Austerlitz196
Brian Dillon Zamknięci w powietrzu, przeł. Emilia Olechnowicz203
Emilia Olechnowicz „Widok na zawsze utraconej ojczyzny”207
Thomas Browne Pochwała fikcji, przeł. Emilia Olechnowicz211
Konteksty
Roland Barthes Przekaz fotograficzny, przeł. Wojciech Michera212
Tomasz Swoboda Camera obscura218
Paweł Dybel Obraz. Odzwierciedlenie. Pierwowzór. Ontologia obrazu w hermeneutyce Gadamera227
Dariusz Czaja Mikrohistorie. Mapy bez legendy236
Hubert Francuz Spojrzenia moich sióstr241
Paweł Próchniak Nuta człowiecza uwagi na marginesie Asymetrii249
Dariusz Czaja Melancholie. Tryptyk muzyczny254
Tomasz Dominik Almagest. Muzyka, nuty, kalendarze, mapy, róże wiatrów – inspiracje litograficzne265
Oleg Ljubkiwskyj Mityczne miasto273
Jurij Smirnow Na ruinach imperium277
Zbigniew Benedyktowicz Zapomniane słowa: Krachla i sztolwerek – serwus, serwus..., Kristi-Kotka Szamaliner!281
Zbigniew Benedyktowicz Krachla i sztolwerek – aneks291
Zbigniew Benedyktowicz Dziewięćdziesiąt jeden słów. O Zapomnianych słowach – więcej294
Inne obrazy
Marta Leśniakowska Porządek identyfikacji. Indeksalność kolekcji / archiwum Józefa Robakowskiego297
Marta Leśniakowska Karska & Went & Duszeńko. O dwoistej naturze monumentu i jego wystawiania307
Łukasz Kossowski Skandale na przełomie wieków313
Sebastian Borowicz Imagine perversa i tożsamość narracyjna. Kilka uwag o „obrazach niewłaściwych” z perspektywy kultur dawnych320
Beata Di Biasio Posągi-instalacje Igora Mitoraja: między antykiem, renesansem i postmodernizmem335
Jolanta Sztachelska Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie343
Irena Kossowska Łotewska Łotwa? Sztuka łotewska w Drugiej Rzeczypospolitej351
Jan Gondowicz Monsieur Sans-Gêne361
Jan Gondowicz Niemożliwe i nieprawdopodobne365
Paweł Polit Jeremy Millar, M/W369
Lisa Le Feuvre Given – rozmowa z Jeremym Millarem, przeł. Mikołaj Gliński371
Wojciech Sztaba Żal mi tropików…377

Kontakt

Instytut Sztuki PAN
Redakcja kwartalnika Konteksty. Polska sztuka ludowa

ul. Długa 28,
00-950 Warszawa, skr. pocztowa 999

tel. (0-22) 50 48 243
tel. / fax. (0-22) 50 48 296

konteksty@ispan.pl
www.konteksty.pl

www.czasopisma.ispan.pl

Facebook

© Projekt i wykonanie strony www

Prenumerata

Zachęcamy do zakupu "Kontekstów" (także numerów archiwalnych) drogą internetową. Aby zamówić wybrany numer kwartalnika, należy skontaktować się z Działem Wydawniczym Instytutu Sztuki PAN, ul. Długa 28, 00-950 Warszawa, tel. 22 504 82 74, e-mail: wydawnictwo@ispan.pl.

Część tekstów w wolnym dostępie można przeczytać na naszej stronie: Czasopisma IS PAN

Numery Kontekstów dostępne są również w formie elektronicznej w bibliotece Central and Eastern European Online Library (CEEOL).

© Kwartalnik Konteksty