Maciej Rożalski | Czarny Atlantyk – wstęp | 3 |
Dialog transatlantycki a kwestia tożsamości |
Paul Gilroy | Czarny Atlantyk jako kontrkultura nowoczesności, przeł. Katarzyna Przyłuska | 8 |
J. Lorand Matory | Nowy Świat otacza ocean, przeł. Mikołaj Gliński | 37 |
James Clifford | Diaspory, przeł. Karolina Dudek, Sławomir Sikora | 45 |
Afroameryka, Brazylia, Haiti – kultura, religia, sztuka |
Maciej Rożalski | Xire – powitanie i żart w kulcie candomblé | 65 |
Roger Bastide | Kulty afroamerykańskie, przeł. Joanna Pawelczyk | 73 |
Monique Augras | Candomblé badaczy, przeł. Joanna Pawelczyk | 83 |
Jocélio Teles | Kult candomblé w stanie Bahia w XXI wieku, przeł. Łukasz Zaremba | 91 |
Livio Sansone | Cukier, ropa i Czarny Atlantyk, przeł. Łukasz Zaremba | 95 |
Leszek Kolankiewicz | Grotowski w gąszczu narracji haitańskich | 107 |
Józef Kwaterko | O malarstwie vodou na Haiti | 118 |
Olga Stanisławska | Rok po. Port-au-Prince, styczeń 2011 | 125 |
Sławomir Sikora | Afryka Roucha. Mimikra – podmiotowość – sprawczość | 134 |
Radosław Barc | Renesans Harlemu. Sztuka w kontekście ideologii rasowej | 148 |
Jacek Jan Pawlik | Atlantyckie transpozycje. Wyobrażenie bóstw i duchów inspirowane obcością | 163 |
Wątki afrykańskie |
Ryszard Ciarka | Afrykański raptularz Jacka Olędzkiego | 177 |
Jacek Olędzki | Lotus Flowers. Papier toaletowy marszczony – celulozowy | 179 |
Maciej Ząbek, Adam Rybiński | Obrazy Afryki i Afrykanów w oczach europejskich podróżników z końca XIX stulecia | 197 |
Adam Rybiński | Ręka w rękę, czyli rzecz o tuareskim dążeniu do jedności i własnego państwa | 205 |
Majan Garlinski | Obrazki z wystawy, przeł. Dorota Kulikiewicz | 225 |
Karolina Marcinkowska | Świat „tych o prześwitujących oczach” widziany przez króla Dadilahy Buta | 231 |
Łukasz Kamiński | „Kyendi” – kim jestem? | 238 |
Egzotyka – reminiscencje |
Tomasz Szerszeń | „Documents”, czyli maszyna do deklasyfikacji: Problem podtytułu Bezformie | 244 |
Marta Skwara | „Dzicy” Witkacego – przemyślana odpowiedź na doświadczenie egzotyki? | 251 |
Joanna Raczkowska | „W stronę światła Południa…” czyli Mirosława Żuławskiego odkrywanie Afryki | 265 |
Aporia? Cliché verre? Zwielokrotnione wizerunki |
Małgorzata Kitowska-Łysiak | Światło-czułość. Czy Xięga bałwochwalcza Brunona Schulza mogłaby powstać bez cliché verre? | 275 |
Irena Kossowska | Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy | 285 |
O nihilizmie |
Dariusz Czaja | Noc ciemna. Nihilologia i wiara | 298 |
Słyszalny krajobraz |
Krzysztof Lipka | Ptasie uniwersum ptaki artystycznie rozśpiewane | 313 |
Miejsca dzieła |
Andrzej Pieńkos | Samotnia romantycznego poety. Lamartine wśród winnic | 327 |
Historia jednego obrazu w Studium Teatralnym Piotra Borowskiego na Lubelskiej |
Antoni Ziemba | Neapol i Luca Giordano Luca Giordano, Trzej Królowie | 334 |
Bogusław Sławomir Bobula | O obrazie Luca Giordano i kolekcji Stanisława Wydżgi | 339 |
Elżbieta Ficowska | Jerzy Ficowski – urodziny poety | 349 |
Krzysztof Czyżewski | Spojrzenie prosto w oczy. O obrazie Jerzego Ficowskiego | 353 |
* | Amulety i definicje, czyli szkic do portretu Jerzego Ficowskiego. Fragmenty listy dialogowej z filmu Pawła Woldana | 355 |