Numer 2011/4 (295) - Antropologia i poezja. Kontynent Miłosz

Przeczytaj teksty z numeru na stronie festiwalu Between.Pomiędzy ![]() | ||
Przeczytaj wybrane teksty z numeru na stronie festiwalu Between.Pomiędzy
| ||
Dariusz Czaja | Antropologia, literatura, Miłosz | 3 |
Zbigniew Benedyktowicz | Antropologia i poezja | 6 |
Ambiwalencje | ||
Paweł Próchniak | Podszewka nocy | 9 |
Aleksandra Janus | Poszczególne wypadki | 15 |
Andrzej Kramarz | Fotografie – Widzenia nad Zatoką San Francisco | 19 |
Zofia Król | Poeta uważny | 23 |
Wojciech Bałus | „Katalog danych, którym wymyka się ostateczny sens” | 30 |
Roma Sendyka | Anagogicus | 43 |
Józef Sadzik | Między Światłością a Ciemnością | 50 |
Dariusz Czaja | Lekcje biologii | 53 |
Sławomir Mazurek | Ostrożny rzecznik Don Kichotów | 63 |
Michał Masłowski | Kult świętej dziury. Trzy oblicza nihilizmu | 69 |
Piotr Jakub Fereński | Antropologia imperializmu | 75 |
Tematy biblijne | ||
Zbigniew Benedyktowicz, Piotr Kłoczowski | „Dokąd mnie wznosisz, różo złota?”. O ks. Sadziku, Miłoszu, Lebensteinie i Biblii – zapis rozmowy | 81 |
Hiob | ||
Ks. Józef Sadzik | Fragmenty | 90 |
* | Księga Hioba, fragmenty, tłum. Czesław Miłosz | 91 |
* | Hiobowe wieści. Epigrafy | 93 |
Sergio Quinzio | Komentarz do Hioba, tłum. Anna Dudzińska-Facca | 96 |
André Neher | Faust, Golem, Hiob, tłum. Maryna Ochab | 102 |
Stanisław Krajewski | Księga Hioba dla nas | 113 |
Krystyna Czerni | Skąd cierpienie? | 117 |
Jerzy Nowosielski | Problem cierpienia w sztuce | 119 |
Julia Hartwig | Sny sprawiedliwych | 123 |
Julia Hartwig | Nad Dziejami Apostolskimi | 124 |
Apokalipsa | ||
* | Apokalipsa św. Jana fragmenty, tłum. Czesław Miłosz | 127 |
* | Jeźdźcy Apokalipsy. Epigrafy | 128 |
Sergio Quinzio | Komentarz do Apokalipsy, tłum. Anna Dudzińska-Facca | 131 |
Andriej Tarkowski | Apokalipsa, tłum. Seweryn Kuśmierczyk | 147 |
Spojrzenia | ||
Małgorzata Maliborska | Miłosz Tutejszy. Rozmowa z Wojciechem Prażmowskim | 151 |
Ludwik Stomma | Chwila | 156 |
Wiesław Szpilka | W ogrodzie świata | 159 |
Dariusz Kosiński | Panteon. Patron. Pa, pa, pa | 162 |
Warszawa Miłosza | ||
Marek Zaleski | Warszawa Miłosza. Wprowadzenie | 167 |
Marta Zielińska | Miłosz w Warszawie. Percepcja przestrzeni nieoswojonej | 169 |
Jacek Leociak | Miłosz patrzy na getto. Paradoksy bliskości i oddalenia w doświadczeniu przestrzeni Warszawy okupacyjnej | 176 |
Grażyna Borkowska | Na przełomie. Miłosz i inni | |
Agata Bielik-Robson | Faust warszawski albo nienawiść do miasta | 192 |
Tematy do odstąpienia | ||
Czesław Miłosz | Las | 196 |
Czesław Miłosz | Tajemnica kotów | 197 |
Czesław Miłosz | Muzyka | 197 |
Krzysztof Konieczny | Leśna dolina | 198 |
Bogdana Pilichowska | Kocie imiona | 200 |
Marcin Gmys | Muzyka i jajecznica | 201 |
Historia jednego obrazu: Józef Czapski, Portret Janusza Przewłockiego, 1933 | ||
* | Historia jednego obrazu – Czapski na Lubelskiej | 202 |
Piotr Kłoczowski | O Józefie Czapskim i Wybranych kartkach | 205 |
Piotr Borowski | O Januszu Przewłockim | 212 |
Józef Czapski, Janusz Przewłocki | Fragmenty tekstów | 214 |
Recenzje | ||
Paweł Próchniak | Pylne drogi, dukty pisma | 219 |
Aleksandra Janus | Fikcje podróżne | 221 |
Antropologia i poezja. Wypisy z (etnograficznych) ksiąg użytecznych | ||
Zbigniew Benedyktowicz | Wstęp do Księgi obrazów | 224 |
Ludwik Stomma | Etnologia w rozterkach fragment | 230 |
Dariusz Czaja | „Inscape”. Kultura jako Misterium | 233 |
Wiesław Szpilka | Ludzie z Centrum | 236 |
Wiesław Szpilka | Czas niezwykły | 237 |
Jerzy Sławomir Wasilewski | Tabu fragment | 239 |