Numer 2025/3 (350) - Poezja jako antropologia

Poezja jako antropologia
Dariusz Czaja, Paweł Próchniak Antropologia wierszy3
Dariusz Czaja Che cos’è la poesia?5
Owen Barfield Język i poezja, przeł. Dariusz Czaja13
Cristina Campo Uwaga i poezja, przeł. Małgorzata Ślarzyńska17
Ronald Stuart Thomas Wiersze, przeł. Dariusz Czaja19
Cristina Campo O Williamie Carlosie Williamsie, przeł. Małgorzata Ślarzyńska21
Cristina Campo O Johnie Donnie, przeł. Małgorzata Ślarzyńska24
Marianna Kijanowska Wiersze, przeł. Adam Pomorski29
Dariusz Czaja Głosy z otchłani31
Wiera Meniok Miejsce nadziei. O najnowszej poezji Serhija Żadana39
Serhij Żadan Wybór wierszy, przeł. Bohdan Zadura48
Krzysztof Czyżewski Życie na wydechu: Wiktoria Amelina53
Ostap Sływynski Powrót pustki: o wierszu Jurija Andruchowycza „Zmiana dekoracji”60
Jewhen Nachlik Wierzbicki: szyszka pinii – aluzje i symbole / Irwaneć: frywolny ton i czarny humor63
Danyło Ilnyckyj I bet you wish you were / Złoty podział = Ukraina. Komentarze do wierszy Ołeksandra Irwancia i Alfreda Wierzbickiego, przeł. Wiera Meniok66
Bartolo Cattafi Wiersze, przeł. Małgorzata Ślarzyńska69
Maciej Tramer Papier i pamięć70
Helena Hejman Słowami bólu. Transmutacje Aleksandra Wata74
Andrzej Tyszczyk "Rozmyślania Pana Cogito o odkupieniu". Między etyką a estetyką tragiczności82
Piotr Śliwiński Od doświadczenia rzeczywistości do doświadczenia spektaklu91
Paweł Próchniak Iskrzenie. Glosy do Mityzacji rzeczywistości97
Międzynarodowa Nagroda Literacka im. Zbigniewa Herberta 2025
Krystyna Dąbrowska Dar łączenia. Laudacja, przeł. Maciej Topolski102
Anne Carson Lubię myślenie, przeł. Maciej Topolski103
Anne Carson Antropologia wody, przeł. Maciej Topolski105
Miejsca: Ameryki
Ewa Dżurak „To, co pamiętam” – kontynuacje w poezji Leslie Marmon Silko, Opowiadaczki z Puebla Laguna107
Andrzej Rozwadowski Obrazy, które leczą: dekolonizująca moc rdzennej sztuki Pierwszych Narodów Kanady117
Magdalena Barbaruk Okamgnienia i migawki. O problemach reportażu latynoamerykańskiego127
Miejsca: Drohobycz
Jurko Prochaśko Stulecie pamięci, przeł. Wiera Meniok138
Myrosław Marynowycz Dlaczego Bruno Schulz wciąż powraca?, przeł. Wiera Meniok146
Danyło Ilnyckyj Pamięć: włączenie, własnowolność, przeł. Wiera Meniok148
Dariusz Wojakowski Doświadczenie wspólnoty SchulzFestu jako pomost pomiędzy przeszłością a przyszłością150
Karen Underhill Obraz-zagadka golusa u Brunona Schulza, przeł. Jan Godyń154
Stanisław Rosiek Bruno Schulz mówi, kim jest. Odwaga odsłonięcia157
Kinga Burek-Domżalska Surrealistyczne aspekty sztuki Andrzeja Pawłowskiego w optyce opowiadań Brunona Schulza171
Monika Sznajderman W domu Brunona Schulza182
Miejsca: prześwity, pasaże
Michał Klinger Archaiczne początki fenomenu „miejsca”194
Sjón Gesamtkunstwerk Augenblick204
Agata Lipczik Przypadek Moshego Oveda211
Weronika Grzesiak Mistrz i Muzeum. Perypetie Muzeum Bułhakowa we współczesnym Kijowie219
Agnieszka Bednarek-Bohdziewicz Topos: dworzec. Etnografia małych kaszubskich stacji kolejowych228
Autobiograwiury Sarah Kofman
Sarah Kofman Ulica Ordener, ulica Labat, przeł. Małgorzata Perigot-Grygielewicz238
Sarah Kofman Autobiograwiury. Fragmenty autobiograficzne, przeł. Małgorzata Perigot-Grygielewicz239
Karoline Feyertag Transkrypcja snów, przeł. Janusz Margański, Monika Muskała242

Przeczytaj w wolnym dostępie

Kontakt

Instytut Sztuki PAN
Redakcja kwartalnika Konteksty. Polska sztuka ludowa

ul. Długa 28,
00-950 Warszawa, skr. pocztowa 999

tel. (0-22) 50 48 243
tel. / fax. (0-22) 50 48 296

konteksty@ispan.pl
www.konteksty.pl

www.czasopisma.ispan.pl

Facebook

© Projekt i wykonanie strony www

Prenumerata

Zachęcamy do zakupu "Kontekstów" (także numerów archiwalnych) drogą internetową. Aby zamówić wybrany numer kwartalnika, należy skontaktować się z Działem Wydawniczym Instytutu Sztuki PAN, ul. Długa 28, 00-950 Warszawa, tel. 22 504 82 74, e-mail: wydawnictwo@ispan.pl.

Część tekstów w wolnym dostępie można przeczytać na naszej stronie: Czasopisma IS PAN

Numery Kontekstów dostępne są również w formie elektronicznej w bibliotece Central and Eastern European Online Library (CEEOL).

© Kwartalnik Konteksty